Intrevedere Pro Lex- AMR pentru actiuni comune
Nr. 320/20.01.2021
Către,
Asociația Municipiilor din România
Domnule Președinte Emil Boc,
Ca urmare a unor necesității obiective, impuse de condițiile actuale generate de pandemie și criza economică, apreciem că structurile de ordine publică și control de la nivelul administrației publice locale trebuie să se adapteze și să se reformeze, drept pentru care vă rugăm să acceptați o întrevedere în care să stabilim și să realizăm proiecte și activități comune astfel încât aceste structuri să oferire servicii conform nevoilor și așteptărilor cetățenilor.
Sindicatul Național Pro Lex are o experiență bogată în domeniul funcției publice, iar istoria celor 17 ani de activitate neîntreruptă, rezultatele și implicarea în diferite proiecte și acțiuni, au făcut ca organizația noastră să reprezinte interesele angajaților din peste 280 primării, fiind organizația sindicală reprezentativă la nivel național pentru poliția locală (aproximativ 70% din totalul efectivelor poliției locale din România sunt membri noștri de sindicat). Ca membru al Confederației Sindicale Naționale Meridian, Pro Lex este mai puțin vocal în spațiul public și a adoptat varianta constructivă de lucru, constând în sesizarea problemelor și propunerea de soluții.
Ca exemplu de activitate recentă, menționăm faptul că am conceput un proiect de modificare a Legii nr. 155/2010 a poliției locale, care se află în Parlament. La acest proiect am angrenat un grup de experți, format din foști angajați ai Ministerului Afacerilor Interne, specializați în domeniile resurse umane, învățământ, ordine publică și circulație pe drumurile publice. La realizarea proiectului am ținut cont și de propunerile Asociației Municipiilor din România prin reprezentantul desemnat, general în rezervă Cornel Ciocoiu, care a participat în toate fazele de elaborare.
O altă problemă pentru care suntem interesați să identificăm o reacție comună, privește atacurile nefondate, mincinoase și dăunătoare la adresa polițiștilor locali în mass-media și în mediul on-line.
Un exemplu în acest sens este comparația cuantumului salariului unui polițist local și al unui polițist din MAI. Așa cum știti, salarizarea polițiștilor locali este stabilită prin hotărâre a consiliului local, deci diferă de la o primărie la alta, dar este identică cu al angajaților din primăria respectivă care ocupă aceeași funcție publică și grad profesional. Mai mult, comparația se face între salariul brut al unui director dintr-o poliție locală sau funcționar public încadrat pe o funcție publică prevăzută cu studii superioare și salariul net al unui agent de poliție, încadrat pe studii medii.
În ceea ce ne privește, ne îngrijorează și suntem direct interesați în eliminarea discriminării dintre forțele de ordine publică participante în lupta împotriva pandemiei. În acest sens precizăm că polițiștii locali nu primesc majorare pentru munca prestată suplimentar sau în zilele de repaus săptămânal sau zilele de sărbători legale declarate ca fiind nelucrătoare, nu au norma de hrană actualizată, nu primesc indemnizația de 75% acordată polițiștilor și nu sunt menționați în acte normative ca forță de ordine publică. Mai mult, deși sunt în slujba comunității, unii primari sau unele consilii locale apreciază că nu se mai justifică susținerea financiară a poliției locale atât timp cât polițiștii locali sunt în coordonarea operativă a structurilor Poliției Române, recurgând la reorganizări prin reducerea de posturi.
Față de cele precizate mai sus, dacă poliția locală prezintă interes pentru Asociația Municipiilor din România și dorește să facă front comun cu structurile asociative, vă rugăm să ne comunicați data, ora și locația întrevederii (inclusiv la Cluj-Napoca).
Putem fi contactati la tel 0728788000, e-mail lincuvasile@prolex.ro, fax 0213161412.
Cu deosebită considerație,
Președinte
Lincu Vasile