ICCJ, a stabilit ca salariul de excelenta sa fie calculat la salariul in plata

Luni, 18 noiembrie 2024, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, legal constituit, a pronunțat următoarea soluție:

Prin Decizia nr. 75/2024, ÎCCJ a admis sesizarea formulată de Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, în dosarul nr. 16697/3/2024, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile.

În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 15 alin. (1) anexa nr. VI din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi a art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, art. I alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările ulterioare, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte că:

Majorarea de până la 50%, calculată la solda de funcţie/salariul de funcţie/ salariul de bază al personalului militar, poliţiştilor, poliţiştilor de penitenciare şi personalului civil care execută lucrări de excepţie sau misiuni speciale, prevăzută de art. 15 alin. (1) anexa nr. VI din Legea-cadru nr. 153/2017, nu este inclusă în categoria elementelor sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din solda lunară/ salariul brut lunar, astfel încât cuantumul acesteia nu este supus plafonării la nivelul acordat pentru luna decembrie 2018, începând cu 1 ianuarie 2019, în temeiul art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, art. I alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022.

Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.

 

Cerere de interventie ICCJ ref sal excelenta

 

Înalta Curte de Casaţie si Justiţie

Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept

Dosar nr. 1820/1/2024

 

 

DOMNULE PREȘEDINTE

 

 

Subscrisul Sindicatul Naţional Pro Lex, CUI RO16392628, cu sediul în București, Str. Mendeleev nr. 36 – 38, etaj 8, cam. 86, Sector 1, mail: office@prolex.ro, reprezentat prin preşedinte, Lincu Vasile, prin prezenta formulez:

 

 

Memoriu amicus curiae

 

 

Prin care vă transmitem punctul de vedere juridic cu privire la sesizarea formulată, în baza OUG nr. 62/2024 în dosarul nr. 1820/1/2024 în care instanţa este investită să rezolve următoarea chestiune de drept:

Dacă majorarea de până la 50%, calculată la solda de funcţie/salariu de funcţie/salariul de bază al personalului militar, poliţiştilor de penitenciare şi personalului civil care execută lucrări de excepţie sau misiuni speciale, prevăzute de art. 15 alin. 1 din anexa VI la Legea cadru nr. 153/2017, este inclusă în categoria elementelor sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, astfel încât, în temeiul art. 34 alin. 2 din OUG nr. 114/2017, art. I alin. 3 din OUG nr. 226/2020, art. I alin. 5 din OUG nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 130/2021, art. I alin. 5 din OUG nr. 168/2022, începând cu 01 ianuarie 2019, cuantumul acesteia să fie supus plafonării la nivelul acordat pentru luna decembrie 2018 în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.”

 

În opinia noastră, majorarea de până la 50%, calculată la solda de funcţie/salariu de funcţie/salariul de bază al personalului militar, poliţiştilor de penitenciare şi personalului civil care execută mlucrări de excepţie sau misiuni speciale, prevăzute de art. 15 alin. 1 din anexa VI la Legea cadru nr. 153/2017 nu intră în elementele salariale plafonate la decembrie 2018, potrivit art. 34 alin. 2 din OUG nr. 114/2017, art. I alin. 3 din OUG nr. 226/2020, art. I alin. 5 din OUG nr. 130/2021, din următoarele motive:

 

  1. Majorarea de până la 50%, calculată la solda de funcţie/salariu de funcţie/salariul de bază al personalului militar, poliţiştilor de penitenciare şi personalului civil care execută mlucrări de excepţie sau misiuni speciale, prevăzută de art. 15 alin. 1 din anexa VI la Legea cadru nr. 153/2017 este drept ce intră în salariul de funcţie, devenind noul salariu de funcţie

 

 

Potrivit art. 15 din Cap. II Anexa VI la legea nr. 153/2017 cu modificările și completările ulterioare:

”(1) Pentru personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și personalul civil care execută lucrări de excepție sau misiuni speciale, apreciate ca atare de către conducătorii acestora, se acordă o majorare de până la 50% calculată la solda de funcție/salariul de funcție/salariul de bază.”

 

Analizând prevederea legală din perspectivă logică şi gramaticală rezultă concluzia că acordarea dreptului prev. de art. 15 din Cap. II al Anexei VI la Legea nr. 153/2017 are ca efect majorarea de până la 50% a salariului de funcție, nereprezentând un element salarial distinct de salariul de funcție, ci un drept ce are ca efect direct majorarea acestui salariu.

 

Legea cadru nr. 153/2017 menține identitatea de soluție normativă pentru noţiunea de MAJORARE.

 

Salariul de funcție este compus, conform prevederilor Anexei VI la Legea nr. 153/2017, din: gradatia (art. 11), majorare pentru realizarea prerogativelor constituționale de apărare, ordine publică și securitate națională (art. 19), încadrare în structuri centrale/militare NATO/UE (art. 23),  majorare specialist de clasă (art. 28) şi, după caz, majorare pentru activități privind prevenirea și combaterea corupției în rândul personalului propriu [art. 14 alin. (3)].

Art. 11 (1) Personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare au dreptul la 1-7 gradații, în raport cu timpul servit în calitate de personal militar, polițist și funcționar public cu statut special din sistemul administrației penitenciare.

(2) Soldele de funcție/Salariile de funcție prevăzute la cap. I din prezenta anexă sunt la gradația 0.

Fiecare gradatie reprezinta un procent de 3% din salariul initial de functie, ce se aduna la acesta, rezutand cuantumul nou al salariu de functie (art. 11 alin. (4))

Art. 19 Pentru realizarea prerogativelor constituționale de apărare, ordine publică și securitate națională, personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și personalul civil beneficiază de majorarea soldei de funcție/salariului de funcție/salariului de bază cu 7,5%.

Art. 23 Personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și personalul civil care sunt încadrați în structurile centrale ale instituțiilor din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională sau în structuri militare ale NATO sau UE dislocate pe teritoriul României, beneficiază de majorarea soldei de funcție/salariului de funcție/salariului de bază cu 12,5%.

Art. 28 (1) Pentru asigurarea condițiilor de îndeplinire a misiunilor specifice instituțiilor de apărare, ordine publică și securitate națională, în raport cu standardele de performanță profesională, personalului militar, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, precum și personalului civil, li se poate acorda titlul de specialist de clasă/domeniu funcțional.

(3) Personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, precum și personalul civil, pentru titlurile de specialist de clasă/domeniu funcțional deținute în specialitate, beneficiază de majorarea soldei de funcție/salariului de funcție/salariului de bază cu 2,5%, 5%, respectiv 7,5%, corespunzător clasei a 3-a, clasei a 2-a sau clasei 1.

Art. 14 alin. (3) Personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și personalul civil care desfășoară activități privind prevenirea și combaterea corupției în rândul personalului propriu beneficiază de majorarea soldei de funcție/salariului de funcție/salariului de bază cu 12,5%.

        

Se constată că toate aceste articole reglementează majorări ale salariului de funcţie, cuantumurile acestora rezultând prin aplicarea procentelor corespunzătoare la salariul de funcție, adunate la acesta din urmă, determinând cuantumul final al salariului de funcție în plată.

Precizăm faptul că nu sunt discuţii/interpretări cu privire la natura juridică a majorărilor determinate de gradaţie (art. 11), realizarea prerogativelor constituționale de apărare, ordine publică și securitate națională (art. 19), încadrare în structuri centrale/militare NATO/UE (art. 23),  specialist de clasă (art. 28) şi, după caz, pentru activități privind prevenirea și combaterea corupției în rândul personalului propriu [art. 14 alin. (3)], angajatorii calculând salariul de funcţie fără plafonarea la decembrie 2018.

 

De altfel, şi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin adresa nr.  507DPS/4515RG/10.03.2021susţine aceeaşi natură a tuturor majorărilor ca modalitate de calcul al salariului, în sensul că ”majorarea prevăzută atât în textul legii, cât și în anexele la Legea cadru pentru anumite categorii de personal bugetar, se calculează prin aplicarea cotei procentuale prevăzută de lege la salariul de bază, rezultând noul salariu de bază.

 

Mai mult, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale prin adresa nr. 351/MCV/31.01.2024, își exprimă punctul de vedere strict cu privire la modalitatea de calcul a majorării de până la 50% calculată la solda de funcție/salariul de funcție, prevăzută de art. 15 alin. (1) din Anexa nr. VI la Legea cadru nr. 153/2017:majorarea prevăzută de art. 15 alin. (1) din Anexa nr. VI la Legea cadru nr. 153/2017 se calculează prin aplicarea cotei procentuale prevăzută de lege la solda de funcție/salariul de funcție/salariul de bază, rezultând noua soldă de funcție/salariul de funcție/salariul de bază, cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Aneaxa nr. VI la actul normativ indicat.”

 

  1. Majorarea salarială nu are natura juridică a sporurilor şi, prin urmare nu este inclusă în elementele salariale menţionate la art. 34 alin. 2 din OUG nr. 114/2017, art. I alin. 3 din OUG nr. 226/2020, art. I alin. 5 din OUG nr. 130/2021 ca fiind plafonate la decembrie 2018.

 

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale prin adresa nr. 326/MCV/29.01.2024, şi-a exprimat punctul de vedere cu privire la natura juridică a majorării prevăzută de art. 15 alin. (1) din Anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 prin raportare la cea a sporului:

”(…) majorarea salariului de bază nu reprezintă un spor, iar în aceste condiții, aceasta nu poate fi luată în considerare în procentul de plafonare a sporurilor prevăzut de art 25 din legea-cadru.

În mod similar, majorarea prevăzută de art. 15 alin. (1) din Anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 se calculează prin aplicarea cotei procentuale prevăzută de lege la solda de funcție/salariul de funcție/salariu de bază”.

 

III. Practica Înaltei Curți de Casație și Justiție cu privire la natura juridică a majorărilor

 

  1. Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept nr. 82/2018: ”Admite sesizarea formulată de Curtea de Apel Iaşi – Secţia contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 7.568/99/2017, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile şi, în interpretarea dispoziţiilor Notei 2 lit. c) pct. II lit. A, cap. I din anexa nr. VIII a Legii-cadru nr. 153/2017 în corelare cu prevederile art. 38 alin. (1), alin. (2) lit. a), alin. (3) lit. a), alin. (4) şi (6) din actul normativ anterior menţionat, stabileşte că:

   – majorarea salariului de bază, de 15% pentru complexitatea muncii, nu se acordă pentru perioada 1 iulie 2017-31 decembrie 2017 şi pentru anul 2018;

   – pentru perioada 2019-2022, această majorare se acordă în condiţiile stabilite la art. 38 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017; (…)”

 

  1. Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept nr. 7/2021, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept: drepturile salariale reglementate de dispoziţiile art. 5 (gradaţie de merit) şi art. 8 (majorarea de 10% a salariului de bază de care beneficiază personalul didactic care îndeplineşte funcţia de diriginte, învăţătorii, educatoarele, institutorii, profesorii pentru învăţământul primar, profesorii pentru învăţământul preşcolar) din anexa nr. I – Familia ocupaţională de funcţii bugetare „Învăţământ” capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare (Legea-cadru nr. 153/2017), sunt incluse în categoria „celelalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar”, astfel încât, în temeiul dispoziţiilor art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare (Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018), începând cu 1 ianuarie 2019, se menţin cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018 sau intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 38 alin. (4^1) din Legea-cadru nr. 153/2017?”

 

La paragrafele nr. 131 – 135, Înalta Curte reține următoarele:

”131. Potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din anexa nr. I capitolul I lit. B, sus-evocată, „Personalul didactic din învăţământ, inclusiv personalul didactic din bibliotecile centrale universitare, beneficiază de gradaţie de merit, acordată prin concurs. Această gradaţie se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului şcolar, bibliotecilor centrale universitare, respectiv al instituţiei de nivel superior şi reprezintă o creştere cu 25% a salariului de bază deţinut. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani”.

  1. Interpretarea logică şi gramaticală a acestor prevederi legale conduce la concluzia că acordarea gradaţiei de merit are ca efect majorarea cu 25% a salariului de bază, ea nereprezentând un element salarial distinct de salariul de bază, ci un drept ce are ca efect direct majorarea acestui salariu. Prin urmare, în armonie cu înţelesul noţiunii de „salariu lunar” oferit de art. 7 lit. e) din Legea-cadru nr. 153/2017, gradaţia de merit nu aparţine categoriei compensaţiilor, indemnizaţiilor, sporurilor, adaosurilor, primelor, premiilor ori altor elemente ale sistemului de salarizare care, deşi integrate salariului (brut) lunar, sunt privite de legiuitor ca distincte de salariul de bază.
  2. În ceea ce priveşte majorarea de 10%, art. 8 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 prevede că „Personalul didactic care îndeplineşte funcţia de diriginte, învăţătorii, educatoarele, institutorii, profesorii pentru învăţământul primar, profesorii pentru învăţământul preşcolar beneficiază de o majorare de 10% a salariului de bază”.
  3. Şi de această dată, la fel ca în cazul gradaţiei de merit, majorarea evocată de lege vizează în mod direct salariul de bază, atrăgând creşterea acestuia, astfel că ea nu reprezintă un element salarial distinct de salariul de bază, asimilabil sporurilor, indemnizaţiilor, primelor ş.a. la care se referă, diferenţiindu-le de salariul de bază, art. 7 lit. e) din Legea-cadru nr. 153/2017.
  4. Ţinând seama de cele sus-arătate, rezultă că, întrucât dispoziţiile art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 se referă la salariul brut lunar, ele nu sunt aplicabile în cazul personalului didactic care beneficiază de gradaţia de merit la care se referă art. 5 sau de majorarea de 10% instituită prin art. 8 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017. Pe cale de consecinţă, trebuie considerat că sunt incidente prevederile art. 38 alin. (41) din Legea-cadru nr. 153/2017, drepturile salariale ale personalului didactic beneficiar trebuind calculate, începând cu data de 1 ianuarie 2019, prin raportare la aceste dispoziţii legale.

(…) Decide:

În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 38 alin. (41) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, drepturile salariale reglementate de art. 5, respectiv de art. 8 din anexa nr. I – Familia ocupaţională de funcţii bugetare „Învăţământ” capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, intră sub incidenţa prevederilor art. 38 alin. (41) din această lege.”

 

  1. Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completele pentru soluţionarea recursurilor în interesul legii nr. 24/2021 ”Admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Bucureşti şi, în consecinţă, stabileşte că:

    În interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) şi art. 8 din anexa nr. I capitolul I litera B din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, personalul didactic beneficiază de gradaţia de merit sau de majorarea de dirigenţie începând cu data la care salariul de bază este stabilit conform anexelor acestei legi, respectiv data de la care salariul de bază devine egal sau mai mare decât cel stabilit potrivit legii pentru anul 2022.

    Până la acel moment, începând cu data de 1 ianuarie 2019, aceste drepturi vor fi luate în considerare în conformitate cu dispoziţiile art. 38 alin. (41) din Legea-cadru nr. 153/2017, prin aplicarea acestora la salariul de bază prevăzut de lege pentru anul 2022, din care se scade salariul de bază aferent lunii decembrie 2018 pentru determinarea tranşelor de majorare.

 

 

Faţă de cele de mai sus, vă solicităm să constataţi faptul că majorarea de până la 50%, calculată la solda de funcţie/salariu de funcţie/salariul de bază al personalului militar, poliţiştilor de penitenciare şi personalului civil care execută lucrări de excepţie sau misiuni speciale nu are natura juridică a sporurilor, ci determină salariul de funcţie, devenind noul salariu de funcţie, deci cuantumul acesteia nu este supus plafonării la nivelul acordat pentru luna decembrie 2018 în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.

 

Ataşăm prezentei adresele Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale menţionate mai sus.

 

 

Preşedinte

Vasile Lincu

 

 

 

 

Domnului Preşedinte al Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie

Comentarii

comentarii