Consultare cu privire la legea salarizarii

Membrii sunt rugati sa trimita la adresa de e-mail office@prolex.ro, pana vineri 28.10.2016 ora 10, propuneri si observatii cu privire la următoarele subiecte :

·         Ordinea (ierarhia) funcțiilor – este în regulă în grilele din L. 284/2010 sau există propuneri de modificare?
·         Există funcții omise în grilele aflate în vigoare? Așteptăm propuneri de includere.
·         Care dintre sporurile din actualele legi considerați că pot fi acordate în sumă fixă și care pot fi acordate procentual?
·         Există alte zone majore unde aplicarea L. 284/2010 ar fi problematică?
Nota Pro Lex:
Solicitarea este adresata confederatiei sindicale de catre Ministerul Muncii.
La prima intalnire de la Ministerul Muncii, Pro Lex a propus ca politistii sa aiba alta grila de salarizare decat cei din armata, cu urmatoarele caracteristici:
– salariile sa fie diferentiate in functie de felul muncii:
1. neoperativ;
2. operativ;
3. interventii si misiuni speciale
Nimeni nu pierde fata de grila existenta, toti castiga mai mult, dar cei din operativ vor fi si mai bine remunerati.
Daca in prezent, potrivit actualului sistem salariile ofiterilor cresc de la debut pana la comisar sef cu 200% si al agentilor, de la debut pana la pensie, doar cu 20%, si asta pentru ca salariul unui agent nu poate depasi salariul unui ofiter debutant, potrivit propunerii Pro Lex, agentii de politie cu studii superioare pot ajunge  pana la salariul unui subcomisar de politie.
– sa se elimine plafonarea sporurilor la 30%;
– sa se elimine sintagma “pana la” din cuantificarea sporurilor, acestea urmand sa fie in suma fixa sau procentual, in valoare determinata (ex. 10%, 20%);
Reprezentantii FSNPPC (Paraschiv si Staicu) si ai SNAP, dar si reprezentantii structurilor de ordine publica si siguranta nationala (toti chestori din structurile financiare) s-au opus propunerilor Pro Lex, toti afirmand ca nu exista diferenta intre politisti si militari sub aspectul muncii, iar diferentiarea intre politistii din operativ si neoperativ exista si in prezent, in favoarea celor din operativ (!?). Toti cei care vor sa se convinga de cele de mai sus, sunt sfatuiti sa ceara stenograma discutiilor de la Ministerul Muncii si propunerile scrise formulate de sindicatele din politie.
Ministrul afacerilor interne a dispus constituirea unui grup de lucru la nivelul MAI  pentru conceperea unui punct de vedere unitar, iar propunerea Pro Lex va fi analizata.
Funcţii corespunzătoare gradelor profesionale Neoperative

(ex: juridic, financiar, logistic, IT, resurse umane)

Operative

(ex: judiciar, ordine publica, rutier, transporturi)

Intervenţii şi misiuni speciale

(ex: SAS, DCCO, DOS)

Clasa de salarizare Clasa de salarizare Clasa de salarizare
1 Funcţii corespunzătoare gradului de chestor general de poliţie S 98 100   102
2 Funcţii corespunzătoare gradului de chestor-şef de poliţie S 94 96   98
3 Funcţii corespunzătoare gradului de chestor principal de poliţie S 90 92   94
4 Funcţii corespunzătoare gradului de general chestor de poliţie S 83 86   89
5 Funcţii corespunzătoare gradului de comisar-şef de poliţie S 76 79   82
6 Funcţii corespunzătoare gradului de comisar de poliţie S 69 72   75
7 Funcţii corespunzătoare gradului de subcomisar de poliţie S 62 65   68
8 Funcţii corespunzătoare gradului de inspector principal de poliţie S 54 57   60
9 Funcţii corespunzătoare gradului de inspector de poliţie S 47 50   53
10 Funcţii corespunzătoare gradului de subinspector de poliţie S 40 43   46
11 Funcţii corespunzătoare gradului de subinspector de poliţie debutant S 37 40   43
12 Funcţii corespunzătoare gradelor de agent – agent şef principal de poliţie (şef formaţiune*)) S 63 66   69
M 60 63   66
13 Funcţii corespunzătoare gradului de agent şef principal de politie S 60 63   66
M 57 60   63
14 Funcţii corespunzătoare gradului de agent şef  de politie S 57 60   63
M 54 57   60
15 Funcţii corespunzătoare gradului de agent şef adjunct de politie S 54 57   60
M 51 54   57
16 Funcţii corespunzătoare gradului  de agent principal de politie S 51 54   57
M 48 51   53
17 Funcţii corespunzătoare gradului de agent de politie S 48 51   53
M 45 48   51
18 Funcţii corespunzătoare gradului de agent de politie debutant S/M 36 40   44

 

 

Cum este in prezent Ce propune Pro Lex
Dezavantaje Avantaje
Nu sunt definite funcţiile publice specifice Se definesc funcţiile specifice; agenţi de poliţie şi ofiţeri de poliţie
Coeficienţii de ierarhizare sunt stabiliţi pe baza unor funcţii neprevăzute în lege (ci în HG secretă). Coeficienţii de salarizare sunt stabiliţi conform gradelor profesionale, orice avansare presupune şi o creştere salarială
Repartizarea funcţiilor pe structuri se face de către ordonatorul de credite Poliţiştii nu stau blocaţii pe funcţii, evoluţia în carieră nu este condiţionată de existenţa unor funcţii vacante
Funcţiile cele mai mari sunt în structurile neoperative Avansarea în grade nu depinde de funcţii
Încadrarea/promovarea pe funcţii se face după voinţa şefului Se stabileşte o diferenţă salarială în funcţie de activitatea desfăşurată, similar sistemelor de salarizare din celelalte state europene, respectându-se şi principiile din Legea salarizării
Poliţişti cu acelaşi grad, ce îndeplinesc aceleaşi atribuţii şi au aceeaşi fişă a postului sunt remuneraţi diferit Se stabileşte o ierarhie salarială bazată şi pe experienţă (cei cu grade mai mari, primesc o remuneraţie mai mare)
Există situaţii in care poliţiştii sunt încadraţi pe o funcţie şi salarizaţi corespunzător unei funcţii inferioare Agenţii de poliţie cu o anumită vechime şi experienţă, pot depăşi salarial ofiţerii de poliţie cu o vechime şi experienţă mai mică
Agenţii de poliţie nu valorifică studiile superioare Se stabilesc algoritmi de reglementare a coeficienţilor de salarizare
Salariile ofiţerilor de poliţie cresc de la debut la comisar şef cu peste 200% în timp ce salariile agenţilor de poliţie cresc de la debut la maxim cu 20% Toţi agenţii de poliţie cu studii superioare valorifică aceste studii prin trei clase de salarizare
Cel mai mare coeficient de salarizare al agenţilor de poliţie este mai mic decât coeficientul de ierarhizare al ofiţerului debutant  

Argumente:

  • Principiile din legea salarizării:

Conform legii salarizării, ierarhizarea salariilor funcţiilor de bază se face şi în funcţie de cunoştinţe şi experienţă, echitate şi coerenţă, prin crearea de oportunităţi egale şi remuneraţie egală pentru muncă de valoare egală.

  • Prevederile din Statutul poliţistului

Art. 22. – (1) Funcţiile poliţiştilor se diferenţiază prin categorie, grad profesional şi coeficient de ierarhizare.   

(5) Funcţiile şi modul de salarizare ale poliţiştilor se stabilesc prin lege, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

– Legislaţia din celelalte state europene

– Inechitatea sistemului actual de salarizare

– Nimeni nu pierde, toţi vor câştiga mai mult, iar cei din operativ vor câştiga şi mai mult.

Comentarii

comentarii